lørdag den 14. maj 2011

Efter knap 2 måneder i folkeskolen...

Har yngste allerede ambitioner om,
at være godt til at læse.

"For vi skal lave læsetests"

Det synes jeg er lige tidlig nok,
at drengen allerede nu ved at man laver læsetests i folkeskolen.

Jeg håber dælme ikke, de har planer om at lave læsetests på ham på denne side af sommerferien.
For han kan da endnu ikke hele alfabetet.
Det interesserer ham ikke så meget som tal.

Mit mellembarn kommer hjem med mange tests.
Som ikke altid falder lige heldig ud.
Jeg forstår ikke helt hvad de skal bruge de tests til.
Så ved man så, at hun fx. er under middel i biologi.
Og hvad så?
Skal jeg være skuffet?
Skal læreren være skuffet over sin indsats?
Skal barnet være skuffet?

Og hvad med de fag hvor hun er over middel?
Skal jeg være stolt,
skal læreren,
skal barnet?

Vi ved jo, dvs. jeg og læreren ved hvertilfælde,
at hun kan.
Hun kan selv tvivle.
Måske tvivler hun mest på interessen for undervisning.
Interessen for lektier, krav og forventinger.


2 kommentarer:

  1. Jeg tror, at man skal tage de tests oppefra og ned. Det skal i hvert fald ikke være noget, som man skal dunke sig selv i hovedet med. Jeg ser de test som mine elever får taget som et arbejdsredskab. Fx har de lige fået taget læsetest, og her kan jeg udlede mange nyttige ting: Nogle skal arbejde med tempo, andre skal arbejde med grundighed, og jeg selv skal vide, at min klasse er rigtig homogen, så der er et godt grundlag for at løfte dem i flok.
    Så, ja, måske skulle de hellere hedde "evalueringsredskaber"?

    SvarSlet
  2. Et redskab lyder mere positivt end en test - så lad os endelig få ændret det ord :-)

    SvarSlet