fredag den 1. juli 2011

Google er din ven...

Og jeg er bare venlig.

Jeg kan se at der er flere som søger på opskrift på hyldeblomst saft med honning.

Og min er sådan:


Ca. 40 hyldeblomstskærme, skyllet.
Det fjerner de fleste kryb.
2 bøtter honning, som er ca 900 gram.
50 gram citronsyre.
2 citroner i skiver, usprøjtede.
Ingefær i skiver, hvis det alligevel er i huset.
2 l. kogende vand hældes over.
(Hvis du har honning i rå mængder, gør det ikke noget at der er 3 bøtter i)

Og så giver jeg de alligevel et opkog, for at være sikker på honningen opløses.
Så trækker det i 4 dage i køleskab.
For guds skyld i køleskabet.
Jeg kan slet ikke holde tanken ud, at det står på køkkenbordet og "hygger sig".
Det lugter som om en kat har pisset i blandingen, men det har ingen betydning for smagen.

Hældes gennem et klæde efter de 4 dage, og hældes på atamon skyllede flasker.
Hvis du fryser den ned, behøver du ikke tilsætte yderligere atamon,
ellers følg anvisningen på atamon-flasken.

Jeg selv er mættet af at lave saft.
Har lavet 3 portioner, og gider ikke mere.

Jeg så på facebook at Fru. Plum skrev, at man kan skifte hylden ud med lind.
Og laves på samme måde.

Det aner jeg ikke hvordan falder ud, har aldrig prøvet, og ville ikke kunne finde
en lind om jeg så forsøgte.
Men hvis nu en af jer vidste hvordan sådan et træ/busk så ud,
er ideen givet videre.


2 kommentarer:

  1. Så husmoderlig bliver jeg nok aldrig. Har aldrig lavet hverken marmelade, hyldeblomstsaft eller selv syltet mine agurker, men det lyder lækkert. Ingen tvivl om det.

    ...og så forstår vi sgu hinandens sprog ! - så derfor er der faktisk en lille præmie til dig. Jo jo jeg holder hvad jeg lover på bloggen... Så kan du ikke lige smide din adresse afsetd i en mail på krokade@mail.dk ??. Hvis du er hurtig kan jeg nå at sende en lille ting, inden jeg rejser onsdag morgen :-)

    SvarSlet
  2. Øj hvor spændende!
    Jeg er altså nødt til at sige, du skal selv lave din agurkesalat af lige dele eddike og sukker. Fx. 1,5 dl af hver, og en agurk i tynde skiver. Frisk kværnet peber i, og så trækker det i 5-6 timer. Så er der ikke et øje tørt. Til hotdogs, frikadeller og kylling fx.

    SvarSlet