søndag den 24. juli 2011

Om alkohol!

Da jeg skulle lære at drikke, foregik det på mit pigekammer,
sammen med min veninde - og min far.
Der blev stort set aldrig holdt før-bal, uden han deltog.
Da jeg begyndte at få kæreste, drak min far med kæresten, uden mig.
Jeg var nu heller ikke så meget for at vise mig på den lokale kro.
Var ikke på det tidspunkt typen der går på kro.

At jeg så siden hen har været på utallige skumle kroer, er en anden sag.

Mit ældste barn har også fået lært at drikke.
Uden jeg dog har deltaget.
Jeg har forsøgt at begrænse og belære.
En genstand i timen, har jeg prædiket.
Så kan det umuligt gå helt i hegnet.

Da vi så efter aftensmaden sad på terassen, teenagerne og jeg,
fortæller ældste-barnet, at en af vennerne skal drikke tirsdag og torsdag til et marked i nærheden,
i den kommende uge.
Onsdag skal han, vennen, være chauffør for sin mor, som vil drikke dén aften.

Nej som jeg da glæder mig til, at jeg får et barn med kørekort.
Så kan han køre sin berusede mor, og mellembarnet kan passe yngste!
Fin fordeling af opgaverne.

Som om, siger mellembarnet, som om mor kan tåle at drikke?
Ja ja, siger ældstebarnet, hun kan holde lææænge;
"For hun drikker kun een genstand i timen"
Med slet skjult ironi.

Man skal huske når man selv har været til bal i provinsen,
IKKE at fortælle sine børn om hvor meget man har danset, med hvem man har danset,
hvor meget man har indtaget og hvor generelt tåbelig man bliver når man drikker.

Og så skal de børn bare som hoved-regel ikke gøre som man selv gør -
de skal gøre som man siger!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar